“El tracte proper i l’empatia són indispensables en l’atenció domiciliària”


La Rosa T., la Fina, la Rosa B., l'Elisenda i la Mireia són les infermeres i caps d'equip del Servei d'Atenció Domiciliària de la FADO. La funció assistencial i gestora als deu equips territorials del SAD de la comarca es troben en el seu perfil per fer possible una atenció professionalitzada i de proximitat a les persones que ens necessiten.

Els jardins d'El Nadal ens serveixen un dimecres a la tarda per immortalitzar en una sola fotografia dues novetats de l'equip d'infermeres del SAD: per una banda, les noves bates blaves, i per l'altra, el creixement de l'equip, que incorpora una nova professional.

Les cinc infermeres surten de la reunió setmanal que fan amb les coordinadores del SAD per posar en comú com ha transcorregut la setmana i planificar la següent. "En el nostre dia a dia, gestionem els nostres equips territorials d'atenció a domicili, obrim casos de nous usuaris i fem el seguiment dels plans de treball, revisant i revalorant el pla segons les necessitats de l'usuari", resumeixen.

Sota la seva responsabilitat es troba el bon funcionament dels diversos equips SAD (Centelles, Lluçanès, Torelló, Vic, Manlleu, Roda de Ter, Tona, Taradell, Sant Quirze de Besora i Voltreganès) i l'organització de les treballadores familiars que en formen part per donar conjuntament la millor resposta a tots els usuaris.

L'any 2018 van arribar a atendre més de 1.300 persones, fent un seguiment periòdic de la seva situació: "Coneixem tots els nostres usuaris, alguns fa molt temps que els veiem i hem pogut crear un vincle molt important per a ells". De fet, com afirmen, "molta gent viu sola i a vegades nosaltres -infermeres o treballadores familiars- som de les poques persones que veuen en el seu dia a dia. Tenim un paper tant sanitari com social."

A l'hora de descriure el que els ofereix el seu lloc de treball, tenen clar que tenir cura de les persones a domicili els suposa una perspectiva diferent de la funció assistencial: "tenim una visió més realista de les persones quan les veiem a casa seva, perquè l'entorn és el seu i ens dona molta informació sobre com són i què els agrada". Tot el que perceben en el seu dia a dia els ajuda a adaptar el servei al model d'Atenció Integral Centrada en la Persona que la FADO està aplicant progressivament.

Quan se'ls pregunta per les virtuts que ha de tenir una bona infermera, no dubten: "El tracte proper amb l'usuari, les famílies i les treballadores; l'empatia, la paciència i la vocació, i la voluntat d'ajudar i tenir cura de les persones."

Som així. Som FADO.

Compartir: